زمان انتشار : ۱۶ فروردین ,۱۳۹۵ | ساعت : 17:49 | کد خبر : 1290 |
,

ایران در آراء و دیدگاههای چهار نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۲۰۱۶_۴_۴_۱۲_۲۰_۵۷

شفقنا نظرسنجی- با گذشت چند ماه از رقابت های درون حزبی و کناره گیری شماری از دواطلبان، دونالد ترامپ و تد کروز از ارودگاه جمهوریخواهان و هیلاری کلینتون و برنی سندرز از جبهه دمکرات ها به عنوان نامزدهای جدی دو حزب در حال رقابتی سخت و فشرده هستند.

به گزارش شفقنا از ایرنا، هر چند تا این مرحله از رقابت ها و سپری شدن سه شنبه بزرگ، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ از دو رقیب سرسخت خود پیشی گرفته اند، اما سبک و نوع رقابت به گونه ای است که سران دو حزب جمهوریخواه و دمکرات هنوز نامزدهای نهایی خود ر ا انتخاب نکرده اند و رقابت ها همچنان ادامه دارد.
در اردوگاه دمکرات ها ، هیلاری کلینتون مشغول رقابتی سخت با برنی سندرز است اما از حمایت سران حزب و لابی قدرت حزب خود برخوردار است در حالی که اظهارات ساختارشکنانه ترامپ موجب نارضایتی و شکاف در اردوگاه جمهوریخواهان شده است.
برخی از مهمترین محورها در مورد آرا، مواضع ، اظهار نظرها و دیدگاههای چهار نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۱۶ و ازجمله نظرات و سوگیری های آنها در مورد ایران به شرح ذیل است:

**دونالد ترامپ:

دونالد ترامپ ،۶۹ ساله متولد نیویورک ،تاجر، سیاستمدار، نویسنده کتاب های تجارت، شخصیت تلویزیونی آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از حزب جمهوریخواه آمریکا می باشد. وی در سال ۱۹۶۸ با مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه تجارت وارتون فارغ التحصل شد و حین تحصیلات دانشگاهی در شرکت ساخت و ساز خانوادگی خود مشغول شد وپس از به دست آوردن مدیریت، شرکت خانوادگی چند صد میلیون دلاری را به شرکتی برج ساز و مالک هتل ها، قمارخانه های زنجیره ای، زمین های گلف، فروشگاه های زنجیره ای، خطوط هواپیمایی در سراسر آمریکا تبدیل کرد.
نام ترامپ از سال ۱۹۷۱ با پرونده شکایت قضایی علیه وی از طرف وزارت دادگستری آمریکا به دلیل زیر پاگذاشتن قوانین اجاره در موارد زیادی از املاک و عدم اجاره مسکن به مستاجر ها به دلایل نژادپرستانه در رسانه های آمریکا مطرح شد.
شرکت های ترامپ در سال های اخیر با موج رکود اقتصادی در آمریکا از وضعیت خوبی برخوردار نبوده است و تا به حال ۵ مرتبه اعلام ورشکستگی کرده است و برای تسویه حساب با بانک ها و طلبکاران مجبور به فروش هتل های خود و تعطیلی یا واگذاری قمارخانه های خود شد.
ترامپ با ثروت میلیاری خود دستی هم در تولید برنامه های تلویزیونی برده است، وی صاحب بخشی از برنامه دختران شایسته جهان و آمریکا نیز بود که در سال گذشته میلادی آن را واگذار کرد، وی همچنین مدیر تولید و مجری مستند تلویزیونی به نام «شاگرد» بود که در آن کارمندان برای بدست آوردن مدیریت در یکی از سازمان های ترامپ با هم به رقابت می پرداختند.
ترامپ به عنوان یک تاجر، هیچ گاه در سیاست خط ثابتی را دنبال نکرده و همواره متناسب با شرایط ، رویکرد و جناح سیاسی خود را تغییر داده است.
این میلیاردر آمریکایی در برهه های مختلف زمانی، خود را دموکرات،مستقل، جمهوریخواه معرفی کرده است البته در بسیاری موارد نیز از بیان تمایلات سیاسی، خودداری کرده و مواضع خود در مسایل پر سرو صدا بین دوجناح همچون مالیات بر ثروتمندان آمریکا، بیمه عمومی و حق سقط جنین ،تغییر داده است.
وی در طول انتخابات دو دهه گذشته به هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا کمک های مالی انتخاباتی کرده است که کمک های مالی به بنیاد کلینتون در زمان رقابت های انتخاباتی وی با اوباما از جمله این کمک های انتخاباتی می باشد، وی در آن زمان اذعان داشت هیلاری کلینتون می تواند رییس جمهور یا معاون رییس جمهور خوبی برای آمریکا باشد.
ترامپ تا سال ۱۹۸۷ در حزب دموکرات، از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۹ در حزب جمهوری خواه،از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ در حزب اصلاحات و از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ به حزب دموکرات بازگشت و بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ دوباره جمهوری خواه و در سال های ۲۰۱۱ و۲۰۱۲ مستقل و از سال ۲۰۱۲ تا کنون به حزب جمهوری خواه متمایل شد و در آخر از این حزب به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا شرکت کرد.
وی برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۰ از طرف حزب اصلاحات وارد رقابت های انتخاباتی شد و تقریبا در تمامی انتخابات ریاست جمهوری پس از آن گمانه زنی هایی مبنی بر نامزدی وی در افکار عمومی آمریکا منعکس شد و در آخر در تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی بطور رسمی نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه را اعلام داشت.
وی شروع تبلیغات انتخاباتی خود را با اظهار نظرهای عجیب و پر هیاهو همچون متجاوز و قاچاقچی و مجرم خواندن مردم مکزیک شروع کرد و به مردم آمریکا، اخراج مهاجرین غیرقانونی و ساخت دیوار مرزی با هزینه دولت مکزیک در مرز آمریکا را وعده داد.

  • اظهار نظر ها و مواضع ترامپ در مورد ایران

ترامپ با وجود اینکه سابقه حرفه ای و آکادمیک در دنیای سیاست ندارد و برغم انتقاد های تند به دستگاه دیپلماسی کاخ سفید و توافقنامه هسته ای ایران و ۱+۵ ، تنها نامزد جمهوری خواهی است که ادعای پاره کردن توافق نامه هسته ای ایران در صورت پیروزی در انتخابات را رد کرده است و آمریکا را ملزم به اجرای توافقنامه می داند.
تاجر میلیاردر آمریکایی خود را در بستن توافقنامه های تجاری فردی متبحر می داند در این خصوص تصریح کرد، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،بر اجرای مفاد توافقنامه هسته ای ایران، به سختی نظارت خواهد داشت.
وی اذعان داشت، من هم قرارداد های بدی داشته ام ولی در پیدا کردن نکات ریز در قراردادها تبحر دارم، نکاتی را پیدا خواهم کرد و توافقنامه هرچقدر هم بد باشد آن را با جدیت اجرا خواهم کرد.
وی همواره مذاکره کنندگان آمریکایی را به ساده لوح بودن و نیرنگ خوردن از مذاکره کنندگان ایرانی متهم می کند، و بخاطر ادامه مذاکرات در حالی که شهروندان آمریکایی در ایران زندانی بودند کاخ سفید را مورد انتقاد قرار داده است.
ترامپ علاوه بر آزادی زندانیان آمریکایی بعنوان پیش شرط مذاکرات با ایران، پرداخت ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران (که این رقم از طرف دولت آمریکا غیر مستند اعلام شده است) را باخت بزرگ آمریکا در نتیجه مذاکرات عنوان داشته و مدعی شد اگر رییس جمهور آمریکا بود به بهانه اینکه آمریکا کشوری ورشکسته با بیش از ۱۹ تریلیون دلار بدهی است اعلام می کرد که توان پرداخت پول به ایران را نخواهد داشت و اذعان داشت، مشکل این است که من دیر رییس جمهور خواهم شد و ایران پول را قبلا گرفته است و حتی با برهم خوردن توافقنامه ایران پولی پس نخواهد داد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نظارت بازرسان ایرانی بر تاسیسات اتمی ایران را از جمله مشکلات این توافقنامه برشمرده است.
ترامپ پیش از اجرایی شدن توافقنامه و زمزمه های پرداخت پول ایران پیش بینی صعود بورس ایران را کرده بود و با کنایه اذعان داشت، پولتان را در بورس ایران سرمایه گذاری کنید چرا که بعد از توافقنامه و سرازیر شدن سرمایه ها به ایران، بورس ایران صعود بی سابقه ای خواهد داشت.
به گزارش «دی هیل » خبرگزاری کنگره آمریکا، ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی در جمع طرفداران خود در ایالت می سی سی پی، اذعان داشت، توافقنامه هسته ای با ایران آنقدر بد انجام گرفته است که وی شک دارد این توافقنامه از روی ناشایستگی مذاکره کنندگان آمریکایی شکل گرفته یا عمدا اینطور عمل شده است.

  •  مواضع ضدو نقیض

ترامپ در رقابت های انتخاباتی آمریکا در اظهاراتی نژادپرستانه و در تضاد با روح قانون اساسی آمریکا مبنی بر آزادی مذاهب در این کشور، جلوگیری از ورود مسلمانان به کشور آمریکا تا مشخص شدن اوضاع را وعده داد.
ترامپ برغم اعلام حمایت از رژیم صهیونیستی اظهارات بسیار نادر ضد عربستان و رژیم صهیونیستی از جانب یک سیاستمدار آمریکایی بر زبان آورده است، وی در یک برنامه زنده تلویزیونی به نام «صبح بخیر جو» در شبکه MNSBC گفت: «درحال حاضر مردمی که فکر می کنیم در طرف ما هستند کارهایی می کنند که ما گزارشات آن را منتشر نمی کنیم، بعضی از به اصطلاح متحدین ما که با آنها همکاری و از آنها حمایت نظامی می کنیم مبالغ کلانی را به داعش و القاعده و دیگر گروه های تروریستی می فرستند.»

وی که از سوی مجری خواستار نام بردن آن کشورها شد سعی در خودداری از بیان نام آنها کرد و مجری گفت منظور عربستان است؟ وی در ادامه گفت:«قطعا دارند این کار را می کنند همه این را می دانند» و در ادامه مجری برای نام بردن دیگر کشورهای هم پیمان آمریکا که از داعش حمایت می کنند شد که وی به بهانه وجود ارتباطات زیادی که با این کشورها دارد از نام بردن آن کشور خودداری کرد ولی بسیاری از رسانه های آمریکا با استناد بر اظهارات قبلی وی که همواره گفته است با صهیونیست ها روابط تجاری زیادی دارد منظور وی را اسرائیل عنوان کرده اند .
ترامپ در مناقشات فلسطین و سرزمین های اشغالی، با بیان اینکه مذاکرات صلح سخت ترین توافقنامه ممکن در جهان است قول اتخاذ موضع بی طرفانه را داده است و وعده داده است مذاکرات بین فلسطینیان و صهیونیست ها را امتحان خواهد کرد.
نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین مدعی است کشورهای هم پیمان و تحت حمایت نظامی آمریکا در خاورمیانه را به پرداخت هزینه های نظامی ارتش آمریکا مجبور خواهد کرد.


**تد کروز:

رافائل ادوارد کروز «تد کروز»،۴۵ ساله متولد «کلگری» کانادا، کوبایی الاصل ، سیاستمدار و سناتور مجلس سنای آمریکا از ایالت تگزاس و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه آمریکا است .
تد کروز زمانی که خانواده اش در کانادا برای یک شرکت نفتی مشغول به کار بودند به دنیا آمد و موضوع متولد شدن وی در خارج از خاک آمریکا باعث جنجال آفرینی ترامپ رقیب هم حزبی وی مبنی بر شبه قانونی عدم صلاحیت او برای تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا شد که این موضوع بدلیل شهروند آمریکایی بودن وی در هنگام تولد از سوی کارشناسان قانون اساسی آمریکا بلامانع شناخته شد.
وی در سن پنج سالگی به همراه خانواده به شهر هیوستون تگزاس بازگشت و پس از اتمام تحصیلات متوسطه در این شهر ، در سال ۱۹۹۲ با مدرک کارشناسی سیاست عمومی از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل و در سال ۱۹۹۵ موفق به دریافت دکترای حقوق از دانشگاه هاروارد شد.
کروز در سال۱۹۹۶ به عنوان اولین شهروند آمریکایی-اسپانیایی عنوان دستیار قاضی ارشد ایالت متحده آمریکا را کسب کرد. در سال های۹۷ و ۹۸ میلادی در یک دفتر وکالت حقوقی به کار خود ادامه داد و در سال ۱۹۹۹ بعنوان مشاور حقوقی در ستاد تبلیغات انتخاباتی جرج بوش فعالیت کرد و در پرونده اختلافات شمارش آراء بین جرج بوش و الگور در ایالت فلوریدا که منجر به پیروزی بوش شد نقش بسزایی ایفا کرد و با پیروزی جرج بوش به پست دستیار قائم مقام دادستان کل ایالت متحده در وزارت دادگستری آمریکا منصوب شد.
وی بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ میلادی در پست مشاور قضایی(سلیستر کل) دادستان کل ایالت تگزاس مشغول به کار بود و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی در دفتر وکالت خصوصی به دفاع در پرونده های شرکت های تجاری مشغول بود.
کروز با پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۲ مجلس سنا، از ایالت تگزاس وارد کنگره آمریکا شد و از اوایل سال ۲۰۱۳ تاکنون به عنوان سناتور تگزاس در مجلس سنای آمریکا مشغول به کار است.

 

  • مواضع خصمانه کروز علیه ایران

تد کروز از جمله نامزدهای ریاست جمهوری آمریکاست که چه در زمان مجلس سنا و چه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مواضعی خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران داشته است.

این سناتور جمهوریخواه در واکنش به معرفی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در اول آپریل سال ۲۰۱۴ میلادی با ارائه لایحه ای -کاملا ادعایی -(۲۱۹۵) به مجلس آمریکا، به رییس جمهوری آمریکا این حق را داد که از اعطای ویزا به سفرایی که به اقدام علیه آمریکا متهم هستند برای نمایندگی در سازمان مل خودداری کند .
وی همواره مخالف مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران بوده است و در جریان مذاکرات ایران و ۵+۱ اظهار با اتهام زنی شدید به اوباما مدعی شد:«توافقنامه هسته ای ایران، دولت اوباما را به حامی مالی تروریسم افراط گرایانه اسلامی تبدیل خواهد کرد» . وی ادعا کرد توافقنامه هسته ای ایران فاجعه بار است.
کروز که حمایت بی حد و حصر از رژیم صهیونیستی را در کارنامه عملکرد خود داراست، مدعی است توافقنامه هسته ای ایران تهدید حیاتی علیه امنیت این رژیم می باشد و در جریان مناظرات انتخاباتی حزب جمهوری خواه همواره مدعی «پاره کردن توافقنامه ایران در اولین روز ریاست جمهوری اش » شده است.
سناتور جمهوری خواه تگزاس از جمله ۴۷ سناتوری است که با امضای نامه سرگشاده به اوباما، لغو توافقنامه ایران را با استفاده از اختیارات مجلس سنای آمریکا به کاخ سفید متذکر شدند.
وی از خانواده پناهنده کوبایی در آمریکا می باشد، از عادی سازی روابط واشنگتن-هاوانا نیز ناخوشنود است و شدیدا به این تحولات انتقاد کرده است.


** کلینتون

هیلاری کلینتون،۶۸ ساله،متولد شیکاگو،بانوی اول آمریکا در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون (۱۹۹۳-۲۰۰۱)،سناتور ایالت نیویورک(۲۰۰۱-۲۰۰۹) و وزیر خارجه سابق آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما از ۲۱ ژانویه ۲۰۰۹ تا ۱ فوریه ۲۰۱۳ میلادی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات آمریکا است.
وی در سال ۱۹۶۹ در رشته علوم سیاسی از دانشگاه « ولسلی» مدرک کارشناسی گرفت و در سال ۱۹۷۳ با دکترای حقوق از دانشگاه« ییل» فارغ التحصیل شد و آشنایی وی با بیل کلینتون به دوران تحصیل در این دانشگاه برمی گردد.
وی در سال ۱۹۹۳ از سوی بیل کلینتون به عنوان رییس کارگروه اصلاح مراقبت های بهداشتی آمریکا منصوب شد ولی طرح های وی با مخالفت کنگره جمهوری خواه و برخی هم حزبی ها با شکست روبرو شد.

 

  • کلینتون در مجلس سنای آمریکا

وی در سال ۲۰۰۱ با ورود به مجلس سنای آمریکا از طرف ایالت نیویورک و حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر، به جمع آوری کمک های مالی برای بالابرد ضریب امنیتی ایالت نیویورک و کمک به خانواده قربانیان و مجروحان این حادثه تروریستی پرداخت و این عامل موثری در انتخاب مجدد وی در دور دوم انتخابات مجلس سنا در این ایالت شد.
کلینتون از جمله سناتورهایی بود که از حمله نظامی به عراق و افغانستان حمایت کرد؛ موافقت وی با حمله به عراق که به عنوان بزرگترین اشتباه تاریخ معاصر آمریکا نام گرفته است، بارها توسط ساندرز،رقیب انتخاباتی وی در انتخابات جاری ریاست جمهوری آمریکا مورد نکوهش قرار گرفته است.

  • از رقابت با اوباما تا وزیر خارجه آمریکا

کلینتون در سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان رقیب انتخاباتی باراک اوباما، در حزب دموکرات ظاهر شد و برغم پیشتازی بر دیگر نامزدها در حزب دموکرات، در مناظرات انتخاباتی مغلوب شعارهای انتخاباتی «تغییر» باراک اوباما شد و در نهایت در حمایت از باراک اوباما در برابر جان مک کین جمهوری خواه مبارزه کرد.
وی با ورود باراک اوباما به کاخ سفید، پس از استعفا از مجلس سنا، به عنوان وزیر خارجه آمریکا مشغول به کار کرد.
در فصل بهار عربی سیاست دوگانه هیلاری در مواجه با برخی کشورها ملموس بود، سیاست خارجه وی در حمایت از حکمرانان در برخی کشورها و شورشیان در دیگر کشورها استوار بود و تلاش ها برای کنار گذاشتن بشار اسد از نمونه این اقدامات است.
وزیر خارجه سابق آمریکا در جریان حمله به سفارت آمریکا در بنغازی که منجر به کشته شدن سفیر و سه تن دیگر از شهروندان آمریکا در لیبی شد ، مجبور به ارایه توضیحات در جلسات شنود در کنگره آمریکا شد و با قبول مسئولیت های عدم تامین امنیت کنسولگری آمریکا، این حادثه را نتیجه ناآرامی های جنگ لیبی عنوان کرد.

 

  • مواضع در قبال ایران

کلینتون ضمن حمایت از توافقنامه هسته ای ایران، شکل گیری مذاکرات ایران را مدیون تلاش های وی به عنوان وزیر خارجه آمریکا در اعمال تحریم های یک جانبه و چندجانبه متحدان آمریکا علیه ایران و به تصویب رساندن قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران عنوان می کند.
وی سیاست خارجه خود در قبال ایران درصورت پیروزی در انتخابات را در راستای سیاست های اوباما عنوان می کند و کارآمدی توافقنامه را در سایه استراتژی گسترده تری نسبت به ایران برشمرده است.
نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست خود در قبال توافقنامه هسته ای ایران را با «بررسی همراه با بی اعتمادی » عنوان داشته است.
وی توافقنامه هسته ای ایران را «یک روز خوب در طول ۳۶ سال گذشته» خواند و افزود ما پیش از اقدام به عادی سازی روابط با ایران نیازمند دیدن روزهای خوب بیشتری خواهیم بود.

**برنی ساندرز

برنی ساندرز ۷۴ ساله، متولد نیویورک، سیاستمدار و نماینده و سناتور با سابقه کنگره آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات آمریکا می باشد.
ساندرز دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه شیکاگو و با کارشناسی ارشد در تحقیقات اجتماعی از نیواسکول نیویورک فارغ التحصیل شد.
خانواده وی از یهودیان مهاجر لهستانی جنگ جهانی به آمریکا بود و وی شرایط زندگی خانوادگی خود را فقیرانه توصیف می کند.
وی در دانشگاه شیکاگو به شاخه جوانان حزب سوسیالیست آمریکا پیوست و در جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا فعالیت کرد، وی شروع فعالیت های حزبی خود را مربوط به عضویت در حزب اتحادیه آزادی در سال ۱۹۷۱ بعنوان حزبی ضد جنگ و مدافع خلق عنوان می کند.
وی بین سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ شهردار شهر برلینگتون ایالت ورمانت شد و پس از از سال ۱۹۹۱ تا اوایل سال ۲۰۰۷ میلادی نماینده ایالت ورمانت در مجلس نمایندگان آمریکا شد و پس از پیروزی در انتخابات مجلس سنای آمریکا از سال ۲۰۰۷ تا به امروز بعنوان سناتور ایالت ورمانت در مجلس سنای آمریکا مشغول به کار است وی طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی رییس کمیته کهنه سربازان این مجلس را برعهده داشت.
وعده های انتخاباتی ساندرز سوسیالیست در مسایلی همچون افزایش حداقل دستمزد،تضاد طبقاتی،مراقبت بهداشت همگانی، سبک تر کردن بازپرداخت وام های دانشجویی و رایگان شدن هزینه تحصیلات متوسطه و دانشگاهی و گسترش کمک های دولتی با افزایش مالیات بر قشر پردرآمد جامعه استوار بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد در صورت پیروزی در انتخابات انقلابی سیاسی به نفع قشر کارگر و جلوگیری از نقش پول در سیاست آمریکا را هدایت کند.
ساندرز در شعارهای انتخاباتی خود از اصلاحات مالی و مبارزه علیه میلیاردر های آمریکایی سخن به میان می آورد و مدعی است هزینه تبلیغات انتخاباتی وی بر خلاف دیگر نامزدهای انتخاباتی که از سوی تامین کنندگان مالی میلیاردر تامین هزینه شده اند، با کمک های مالی اندک میلیون ها طرفدار وی از سراسر آمریکا تامین می شود.

 

  • مواضع در قبال ایران

برنی ساندرز حمایت قاطع خود را نسبت به توافقنامه هسته ای ایران در جریان مناظرات انتخاباتی حزب دموکرات به صراحتا بیان کرده است.
وی در جریان مناظرات انتخاباتی در خصوص عادی سازی روابط واشنگتن-تهران عنوان داشت: «من فکر می کنم همانطور که در مورد کوبا عمل کردیم باید هدف ما حرکت با بیشترین سرعت ممکن در جهت گرم کردن روابط با ایران به عنوان کشوری بسیار قدرتمند و مهم در جهان حرکت کنیم» .
ساندرز با اذعان بر اختلاف نظرهای فراوان موجود میان ایران و آمریکا، دستیابی توافقنامه هسته ای میان ایران و آمریکا بدون بروز جنگ میان دو کشور را به عنوان دریچه امیدی و نکته مثبتی ارزیابی کرد و اضافه کرد خواستار مثبت شدن بیشتر تعاملات بین دو کشور در آینده خواهد بود.

  • ** نگاهی به نظام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

براساس متمم ۲۲ قانون اساسی آمریکا، دوره ریاست جمهوری این کشور ۴ ساله است. البته رییس جمهور می تواند با رای مردم حداکثر در دو دوره ۴ ساله زمام امور را در دست داشته باشد.
انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، پنجاه و هشتمین دوره انتخابات چهارساله ریاست جمهوری این کشور برای انتخاب چهل و پنجمین رییس جمهوری و چهل و هشتمین معاون اول رییس جمهور است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر پایه نظام دو حزبی این کشور برگزار می شود و مراحل مقدماتی آن تقریبا یکسال پیش از هر انتخابات آغاز می شود.
مراحل مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مجموعه ای از انتخابات مقدماتی و انجمن های حزبی در درون دو حزب دمکرات و جمهوری خواه از اول فوریه تا ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۶ ، در میان ۵۰ ایالت و ناحیه کلمبیا و قلمرو ایالات متحده برگزار می شود.

درواقع در انتخابات پیچیده درون حزبی و مقدماتی این کشور مردم آمریکا ضمن رای دادن به شخص کاندیدای منتخب حزب خود، اعضای هیات های انتخاباتی را نیز برای رای گیری عمومی مشخص می کنند و سرانجام روز هشتم نوامبر ۲۰۱۶ این نمایندگان هیات های انتخابی که نباید سمت دولتی داشته باشند در کنگره آمریکا به پای صندوق های رای رفته و آرای خود را به صندوق های رای می اندازند.
انتخابات درون حزبی جهوریخواهان و دمکرات ها برای انتخاب چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا در سال جاری میلادی از اول فوریه از ایالت آیووا آمریکا شروع شده و تا ۱۴ ژوئن سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.